fredag, april 06, 2007

Om DNA och kvalster

How fast a mans' beard grows is partly a function of how much he thinks about sex
Wall Street Journal 2002-04-12

Det var ju iof inte så otippat eftersom de antagligen producerar mer testosteron då kan man ju tycka.

Har även lärt mig att i en huvudkudde som man har haft i sex år består tio viktprocent utav kvalster, döda hudceller och andra mekanismer. Jag känner för detta på ungefär samma sätt som för innehållet i korv. Jag vet ju vad det är för skit i korven men jag äter den endå därför att jag låter bli att tänka på vad ingredienserna är.

En DNA kedja är ungefär två meter lång men kan ihoptryckt tillstånd få plats i en yttepytteliten cell. Det är bara cirka sju centimeter av denna kedja som är till någon nytta för kroppen, resten är skräpkedjor. När man testar DNA'n för att t.e.x jämföra identitet är det i skräpdelen man tittar eftersom den andra delen är lika mellan individer av samma art.

Dessutom började Darwin att forska om inavel efter att ha producerat tio barn med sin egen kusin.

Tänk vad man får veta då man pluggar flervariabelsanalys....................

Tack Emma :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Undrar om man behäver de där skräpkedjorna?.. Är de med när man klonar eller tar man bort dessa skräpgener? Vi kanske behöver dem. Kanske de viktiga generna inte tycker om att vara nära varandra så det måste vara lite emellan som håller dem isär.... hmm..Snillet spekulerar..
/Jenny