tisdag, april 24, 2007

Hur en pelargonia ska lösa alla dina problem

Dagens höjdpunkt har variten artikeln Livet blir rikare med krukväxter i Extra Östergötland. Artikeln vill bla visa på Pelargonians betydelse för förbättrad folkhälsa. Bland annat sägs följande;

De (växterna) ger sysselsättning och mening i tillvaron, sällskap och någon att tala med.

Att pyssla om blommor ger en närkontakt med livet....

För den som sköter om sin Pelargon känns tillvarons påfrestningar avlägsna.


Jag tycker bara att det är så fint! Jag vill också passa på att ta detta tillfälle i akt och be om ursäkt till min farmor för att jag har ifrågasatt mentala hälsa då hon envisas med att prata med sina och andras krukväxter. Jag har kommit till insikt att detta är fullt normalt. (Hade ju iof kunnat fråga KP om den saken)Det är nu bevisat i etnologen Clas Bergvalls forskning om krukväxternas kulturella betydelse. Tack snälla Clas!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt! Men vad betyder det för mig? Jag har ju bara haft tre stycken blommor och alla har dött. Vissa snabbare än andra. =/

Bessie sa...

Undrar om man vidare i Clas avhandling kan läsa att pelargonior är gelgalna att röka.

Anonym sa...

känner mig misslyckad...försökte mig på att ha en perlagon, det gick inte så bra...den är på (troligtvis permanent) semester hos mamma, gissa om den växer....