onsdag, maj 23, 2007

Högmod.

Högmod innebär en alltför stor självuppskattning och självhävdelse, motsatsen till ödmjukhet. Högmod betraktas i många kulturer som någonting klandervärt. Jag skulle behöva beställa en 6a högmod men vatten tack! Motsatsen till högmod är tydligen ödmjukhet men jag tror inte att jag lider av det heller. Dock har jag begått andra syndiga handlingar idag som till exempel:

1. Blottat mina nakna handleder.
2. Pratat med mat i munnen.
3. Gått mot röd gubbe.
4. Talat utan att först bli tilltalad.
5. Vistats i bibliotek utan att slå av ljudet på mobiltelefonen.
6. Hoppat över grönsakena till maten.

Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna hantera den våg av skuldkänslor som väller in över mig i detta nu. Vilket skitsnack! Jag återkommer med ett ordentligt exempel på högmod senare.

2 kommentarer:

Bessie sa...

Har precis insett att jag måste sluta att skriva allt på punktform. Kan man googla bindeord? Mitt mål är att kunna skapa fullständiga meningar i framtiden.

Anonym sa...

jag gillar punkter och listor!
/ Jenny