onsdag, maj 09, 2007

Det stora 100

Jag vill göra mitt hundrade inlägg till något alldeles extra genom att bjuda på den mycket efterlängtade tio i topp listan över nunnekloster, tillägnat V. Googels sökmotor har gått varm för att sålla ut de tio hetaste nunneklosterna just nu. Det är bara att välja och vraka för här finns något som passar alla. Denna reklam av guds allra heligaste kvinnofaciliteter har naturligtvis varit helt kostnadsfri.


1. Birgittasystrarna i Vadstena Vår Herre säger till den heliga Birgitta:
"Låt även andra än ni själva få dricka detta vin (dvs Herrens egna ord), för det är mäkta hälsosamt. Det ger hälsa åt de sjuka, tröst åt de bedrövade och modigt hjärta åt friska människor."
Rev. IV:77 (=Birgittas Uppenbarelser bok IV kapitel 77)

Amen!

2.Sankt Sigfrids Systrar Bestod ursprungligen av två systrar men numera är syster Britta Maria ensam. "Två små fåglar satt på en gren, en ramlade ner och så var det bara en fågel kvar" Joina Britta Maria för att rädda Sankt Sigfrids Systrar.

3.Helige Franciskus Systraskap: Att ta emot gäster (kvinnliga) och att odla grönsaker till husbehov har varit systrarnas huvudsakliga arbete, jämte en del undervisning och tillfälliga engagemang.
Låter precis som ett liv i Pleasantville

4.Karmelitsystrarna: "De kontemplativas närvaro mitt i Guds folk fyller en liknande funktion som hjärtat i kroppen. Som hjärtat, även om det alltid är dolt, är upphovet till all aktivitet i kroppen, så förmedlar kontemplationen, även om den är dold, liv och helighet till Kyrkan." Påven Johannes Paulus II till karmelitnunnorna.
Det är inget man kan argumentera imot.

5.Mariadöttrarna av den Evangeliska Mariavägen: Har som uppdrag att göra Herrens Moder Maria känd, älskad och ärad genom försoningens och kärlekens väg
Sämre väg kan man välja, Autobahn till lycka.

6.Maria Magdalenas Systrar: Liksom Maria Magdalena vill de stå till Kristi förfogande med deras liv och tillgångar för att i kommunitet och
yrkesarbete tjäna Kristus i Hans bröder och systrar.

Att ge är att få.

7. Helgeandsystrarnas klosterfamilj: Den Helige Andes klosterfamilj är stiftad till Guds ära i tillbedjan inför hans väldiga gärningar i den Helige Ande, med uppgift att under ett ständigt mottagande av Guds nåd i Kristus vittna om Kristi kyrka såsom en levande gemenskap, en Guds familj.
Som en härlig stor och gosig familj men utan fulla farbröder vid släktsammankomster.

8.Den Uppståndne Frälsarens Systraskap: De benediktinska principerna - stabilitet, daglig omvändelse och bättring, lydnad, fattigdom och kyskhet.
För den som lever efter motton såsom Det som inte dödar dig gör dig starkare och Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen i form av svett.

9.Kommuniteten Den Heliga Treenigheten: Medlemmarna kommer från olika kyrkor men har en gemensam kallelse. Liksom den Heliga Treenigheten är en absolut enhet och fullhet är kommunitetens syfte den enskilda människans och alla kristnas enhet och helhet.
Samma kallelse till alla förenklar arbetet.

10.Assumptionssystrarna: Allt kommer från Jesus Kristus. Allt tillhör Jesus Kristus. Allt skall vara för Jesus Kristus.
Jag gillar enkla budskap.
Wikipedia: An assumption is a proposition that is taken for granted, in other words, that is treated for the sake of a given discussion as if it were known to be true. Så korta meningar är svårt att tolka på ett felaktigt sätt.


Om jag ska tro på något som jag inte ser, då föredrar jag under framför baciller.
Källa: George Bernard Shaw

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är stolt över att ha varit en inspiration till något så vackert som detta. Nu är det bara för mig att studera alternativen och bestämma vilket som är det rätta för mig. Just nu känns ju den ensamma nunnan som en bra idé, skulle passa min nya livsstil utmärkt...

//Blivande Syster Veronica

kyrksyster sa...

Såsom varande kyrksyster känner jag en del av dessa gemenskaper...

Men jag vill nog pinga för den katolska grenen av Mariadöttrarna. De som finns i Heliga Hjärtas kloster på Omberg, mellan Vadstena och Ödeshög.

Det är en varm gemenskap, roliga systrar som är som folk, men ändå förmedlare av något obeskrivbart... Många unga kvinnor finner där förebilder... även de som inte blir nunnor.

Anonym sa...

Fantastiskt! Jag väntar med iver på uppföljningen. För visst kommer en motsvarande för oss killar?

/Alldeles för kysk för sitt eget bästa....

Bessie sa...

Något otippat så verkar det finnas färre gruppboenden för heliga män. Undrar varför det är fler kvinnor än män som väljer att leva i celibat..... ;)
Not to worry! Jag kanske kan skrapa ihop en topp tre i alla fall.

Annars så skulle ett senare inlägg med raggningstips som faktiskt har funkat kunna vara lösningen. Det skulle i sånna fall få bli någon slags enkätundersökning för jag raggar ju inte. (iaf inte framgångsrikt)

Anonym sa...

kloster innebär att man ska älska sina systrar, ungefär som man fysiskt älskar en man, men man får inte uttrycka det som man vill. Man får inte ha en självständig åsikt längre eller tänka själv. Så vill du bli lika indoktrinerad som Sara blev i Knutby, bli klostersyster!!!!De visar en sida utåt, men en annan inåt. Akta Er!!!!