lördag, augusti 18, 2007

Livets lögner

Tänk om alla kunde behandla andra som de själva vill bli behandlade. Är det någon som verkligen gör så? Hela livet strävar man mot bestämda mål, meningen med just ditt liv, och det är på vägen mot dessa mål som det är som viktigast och svårast att inte ta sig framåt genom att kliva på andra. Detta uttryck är utopiskt och därför relativt omöjligt att uppfylla. Det finns ju en massa liknande fraser som man oftast blir matade med redan i unga år. Några exempel skulle kunna vara;

Det är insidan som räknas.
Alla är bra på något. Det gäller bara att hitta sin grej.


Alla vill att det ska vara insidan som räknas men den som någongång har kännt sig ful vet att just då känns utsidan minst lika viktig som insidan. Det är hyckleri att påstå att det skulle vara lockande att leta efter den vackra insidan hos någon som har ett otrevligt utseende. Det är ju just därför det är sådan tur att varje person har sin egen uppfattning om vad som är vackert.

Det är också en viss skillnad på att kunna göra något, göra det bra och att vara bättre än någon annan på att göra något. Jag tror att i alla fall jag själv sätter ribban lite för högt så att jag inte klarar att ta mig över den. Det är väl inte direkt så att jag inte kan göra de saker jag vill men jag kan inte hantera att vara sämst. För att sätta ribban lågt så är jag tacksam för att jag är intakt och för att jag är funktionell

Dagens låttips; Will Ferrell and The Channel 4 Newsteam - Afternoon delight

Inga kommentarer: