onsdag, september 26, 2007

Därför är jag nörd,del 2

Jag är en filmnörd! Det är inte så att jag är en filmgormet för jag har sett en massa film, enligt modellen "kvantitet för kvalitet". Dock finns det några odödliga mästerverk som har berört detta hjärta av oasis.

Amelie från Montmartre (Le fabuleux destin d'Amélie Poulain), 2001
Filmen handlar om en heludda tjej som har lyckats behålla den fantasi som bara finns hos barn. Karaktärerna är udda och fantastiska, handlingen är udda och vacker och alla bilder är så färgfulla att man blir bländad. En film man antingen älskar eller hatar.
Tillbehör: ost&kex och rödvin.

Bert den sista oskulden
Ett gäng helsköna tonårstöntar med citat som;

Lill Erik: -Sexuell? Jag är väl inge sexuell!

Bert: -Jag har inte varit bäst på något sedan jag gick på dagis.
Viktoria: -Jaha? Vad var du bäst på då då?
Bert: -Jag kunde äta mest sand utav alla.

Lill Erik: (Lill Eriks engelskauppsats)
-The bloody day
The blod was allover the place and the brainsubstance decorated the wall and the killer shot his wife six times in one week and stabbed the dog with a fork. Suddenly twelve dobbermans with rabies hopped up in the air and bit the girl in sound pieces. It was not a funny sight........
Shall I live, shall I die? I want to die! Selfmurder must be the solution.
Tillbehör: Chips/ostbågar och Pepsi.

Love Actually
Söt och sliskig och sedan blir allt bara rosa........men jag vet inte. Fler kärlekshistorier än så här kan man nog inte klämma ihop i en film.
Tillbehör: Ben&Jerry-glass/kanelbullar och te.

Yrrol
Ord räcker inte till.......
Tillbehör: Popcorn och Coca Cola-Float

Apocalypse Now
Francis Ford Coppola har verkligen lyckats skapa något unikt! Detta är en film som jag efter mycket hårt arbete vid ett flertal startförsök fortfarande inte har orkat se mer än 30 minuter av. Det kanske bör tilläggas att filmen är hela 202 minuter i den senaste redux versionen. 202 minuter av maskingevärs-smatter, djungelnatur och massaker. Underbar för att den är mångfaldigt prisbelönt!
Tillbehör: Energidryck/kaffe och choklad

Stolthet och fördom
En saga om en tid då konversationer skedde genom brevväxling, där kvinnorna bar underkjolar, männen bar tajts och frack i kombination och meningen med livet var att gifta sig väl. Filmen finns i flera versioner bland annat BBCs välgjorda version och den slaktade versionen från 2005 med Kiera Knightly, tjejen med underbett som endast överträffas avprinsessan Viktoria. Man kan även fundera över om de personer som har producerat denna version över huvud taget har läst boken.
Tillbehör: Småkakor och saft

In the cut
En fullkomligt vidrig film som totalt har förstört min syn på Meg Ryan. Det kliar över hela kroppen av olustkänslor för att allt är så ofrächt (som när någon pratar om löss, loppor och fästingar). Murriga bilder, en skabbig Meg Ryan med psykiska störningar utspelat i knarkarkvarter och bordeller och det kan inte bli värre än så. Äckelkänslor är ju också en sinnesstämning så därför platsar även denna film på listan.
Tillbehör: Ingen mat, ingen dryck men en påse kan vara bra att ha.

Fortsättning följer.....

3 kommentarer:

Anonym sa...

Personligen anser jag att våldet i acocalypsen egentligen bara är en speglig på vad regisören gjorde med Stolthet och Fördom version 2. SLAKT är det enda rätta ordet. Stackars Jane Austen lär ha vänt sig minst ett par varv i sin grav...

Kan även meddela att nu är det gjort. Vurpan har stigit in i bloggvärlden.

Anonym sa...

Kan varmt rekommendera Blades of glory med tillbehöret sockervadd eller marsmallows samt djunglvrål. Dricka: slush
/ jenny

Limon von Stålnacke sa...

hejsan! Håller helt med om tilltugget till Bert-filmen. Shall I Live? Shall I Die? I want to die! Selfmurder is the only solution.