tisdag, september 11, 2007

11 septenber igen


Idag är den dag som jag är allra minst rädd för en terroristattack. Inte för att jag är speciellt rädd alla andra dagar heller men jag är lite extra lite rädd idag. Jag tror nämligen att de som är lite extra mycket rädd en dag som denna underskattar terroristernas intelligens. Varför skulle de göra om något som de redan har testat? Om du har rånat en affär en gång, är du då inte väldigt korkad om du går tillbaka dit dagen efter och försöker göra om samma sak när de har skaffat väktare och alla i butiken är på sin vakt? Det finns ju oändligt många sätt att terrorisera ett land om man skulle vilja. Vad finns det till exempel för säkerhetskontroller på vattenverket? För alla paranoida individer som läser detta är den ultimata skyddslösningen på detta att filtrera sin egen urin till dricksvatten så som Kevin Costner gör i filmen Waterworld, för att på så sätt ha fullständig ursprungskontroll.

För övrigt så tycker jag att det är synd att terrorattentaten mot World Trade Center har fått så stor uppmärksamhet i medierna. Det är inte det att det inte var fruktansvärt men det finns det så många andra krig som är också. Folkmordet i Rwanda och alla inbördeskrig som härjar mellan olika gruppar, stammar och folkslag i Afrika, folkkampen om Israel för att ta några exempel. Det som jag tycker är mest upprörande i den nuvarande kampen mot terrorism är att USA sex år efter attacken fortfarande håller misstänkta terrorister instängda på Guantanamobasen på Cuba i väntan på rättegång och att många andra har fått sina tillgångar frusna under utredningens lopp. De har haft sina tillgångar frusna i sex år! Hur länge skulle du klara dig utan varken pengar eller jobb? Om de inte har lyckats hitta fällande bevis under mer än ett halvt decennie så tycker jag att man kan dra slutsatsen att terrorist-anklagelserna med alra största sannolikhet saknar grund.

Jag känner skam över att leva i ett land som låtsas vara ovetande om USAs brott mot mänskliga rättigheter. Jag tycker att konceptet FN är ett skämt eftersom inga krav på frisläppande har gjorts. Hypokratins hemland USA har än en gång lyckats tysta ned världen med sina argument med skruvad logik. Finns det inte en självklar anledning till att misstron för myndiheterna växer och det folkliga angagemanget minskar? Det finns ingen mening med att vi i andra länder strävar efter demokrati medan USA är en diktator och vi andra är bara pöbeln!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Yes! The biatch is alive!

Och inte nog med det, hon återinträder i bloggvärlden med dunder och bång och vädrar politiska åsikter som sällan skådat!

Give me some more, och förklara gärna det härliga med att betala skatt, jag förstår ännu inte det erotiska med det...

Anonym sa...

Håller med! Är man ett större land med möjligheterna att leda har man ett jäkligt stort ansvar.. då är dett rätt bra om man sköter det snyggt, annars kanske man ska låta bli att leda! Och Sverige med sin neutralitet/mesighet är riktigt obehagligt.
/Luleåbo på besök i Kiruna