måndag, mars 26, 2007

Om att få ord att rimma

Det här är vad jag vet efter att ha lyssnat på ett otal dåliga hiphop-låtar. Det är ok att särstava ord så att de rimmar eller bara rimma ordet på sigsjälv. Ex Pengar är allt, kärlek är allt, har man bara pengar så har man faktiskt allt. Och så säger de att rap och hiphop inte är bra för barnen. Jag blir i alla fall lite imponerad. Det är ju i klass med:

  • Det finns bara en av mig och det är jag, det finns bara en av dig och det är du, det finns bara två av oss och det är vi.

  • Kalla mig inte töntig , kalla mig inte cp, kalla mig inte bög, för då ger jag inget svar.

  • Där är där där man inte är, här är här där man är.

alltså svaret på existenciella frågor.

Anledningen till att jag funderar över detta är att jag försöker att knåpa ihop ett gyckel (sångtrudilutt med oanständig text till en studerelaterad sammankomst), men efter att ha konstaterat ovanstånede känner jag mig lugn. Jag har dock som en plan att försöka smyga in ordet pokulera med rim på kopulera, för att höja den språkliga nivån. Jag får nog återkomma när jag har jobbat lite mer på det här.......

Inga kommentarer: