tisdag, juni 03, 2008

O happy day!

Har legat ute på en filt mitt i solgasset och grillats som ett vändstekt lamm över en grekisk eldstad. Trots att den gyllenbruna solbrännan fortfarande lyser med sin frånvaro till fördel för mitt neonvita nordiska arvsanlag var det i alla fall skönt att få lite ljus och värme. Vid sånna tillfällen är ljudboken en fantastisk uppfinning. Lite otippat blev det en ljudbok från The Teaching Company om The Idéas of Psychology men ibland kan det vara bra att vidga sina vyer. Jäkligt skickligt berättad av nån snubbe med minst fem doktorshattar och dubbeltså många hedersutnämnanden inom psykologi. Det handlade om psykologi, filosofi och vetenskapsteori med start hos de gamla grekerna.



Jag vet att jag tidigare har varit mycket kritisk mot religion, mestadels på grund av des bristfälliga och svårbegripliga instruktionsbok, men nu har jag hittat något som har fått mig att få lite grepp om huvudpersonens pappa. Kolla här så får ni se. Hittade även detta klipp vilket jag tyckte var ganska underhållande. Ett tips är dock att hundanpassa raketerna så att hunden inte har någon möjlighet att svälja dem (stor hund=> stor raket)



Det har nu gått ca 10 min sedan jag skrev de senaste raderna och under tiden hittade jag detta och nu är jag förbannad/chockad. det är så typiskt amerikanskt och fullkomlig bullshit. De menar att vetenskapliga teorier av evolutionen inte kan bekräftas. Har jag missat något? Har man hittat Gud? I ovan nämda ljudband nämner man bland annat definitionen av att något är vetenskapligt bevisat. Vetenskapliga bevis kan vara absoluta sanningar, så som att en sko faller till marken när man släpper den från en höjd (eftersom jorden utövar en attraherande kraft på skon), eller så kan det vara en teori som byggs på absoluta sanningar och som genom oändligt många test på oändligt många sätt visat sig stämma.



Man kan alltså inte vetenskapligt bevisa att sagan om Jesus är sann därför att den bara hände en gång och inte kan mätas statistiskt, medan evolutionen är fortgående och på så sätt kan testas. Fornfynd och fosiler kan jämföras med moderna motsvarigheter och allteftersom tiden går får vi mer tid att jämföra imellan. Det finns inget sätt att mäta Gud och dessutom kan en bok som har översatts och tolkats ett otal gånger knappast räknas som dokumentärt tillförlitlig.


Allt handlar om att vara källkritisk och att ha tålamod. Att köpa ett helt paket med förklaringar bara genom en bok är att ta den lätta vägen där man inte behöver tänka för sig själv. Tänk om jag skulle samla ihop en grupp med människor som är villiga att följa böckerna om stjärnornas krig på samma sätt som de troende förljer sina respektive heliga böcker. Tror du att vi skulle bli accepterade då? Men.............Ååååååå en sån grupp fanns ju redan. Tror det kallas rollspel.





Inga kommentarer: